Se psem v 2. a 3. vlně koronaviruaneb cestování jako endless bummer

Zatímco v létě jsme měli nehorázné štěstí, že jsme mohli podniknout dovolenou v Anglii i v Čechách, od podzimu 2020 se situace začala překlápět. A přitom léto v Čechách vypadalo jako oživlá pohádka, kde se o koronaviru mluvilo spíše jako o nadsazeném kašlíku.

Lilly cestuje napříč Evropou.

Cestovat v době celosvětové pandemie není zrovna procházka růžovým sadem. Posledních pár dní dovolené v Krkonoších jsme dostali na výběr. Zkrátit dogdancing a utéct do Británie, anebo jet až o pár dní později a čelit čtrnáctidenní karanténě.

Samozřejmě jsem nedokázala přenést přes srdce ochudit Lilly o cvičení. Jak se ale vyhnout karanténě? Napadlo nás strávit dva týdny na Slovensku, které zůstalo na listině povolených zemí. Avšak co když se situace změní a my skončíme v karanténě tak či tak?

Rozhodnutí padlo. Odjíždíme do Londýna. Jestli se ptáte, jak jsme zvládli dva týdny v karanténě se psem, raději se mě neptejte.

Prostě vybájený svět oproti tomu, co Steven Colbert z The Daily Show trefně nazývá second wave, endless bummer.

Letní prázdniny v Čechách se mi s odstupem času jeví jako sen. Země bez roušek, otevřené obchody, mohli jsme vidět rodinu a přátele. Lilly byla poprvé na vodě, sjela si Sázavu v kanoi a ani jednou se nekoupala, což ji z celého výletu potěšilo asi nejvíc.

Vánoce na útěku

Nejrychlejší cesta do a z Anglie skrz Eurotunnel.

O tom, jak se krize zhoršila nejen v Čechách a Británii, jsme se přesvědčili v prosinci, kdy jsme začali plánovat Vánoce. Ono plánovat je přehnané vyjádření. Sledovat každý den vyjádření vlády a Borise, a doufat, že druhý lockdown skončí, je trochu jako stát na žhavých uhlících. Bolí vás na to koukat, ale zažít to musíte. Hmm, to je skoro jako celá koronavirová krize.

Než se tedy Londýn stal lidskou pastí – byl přesunutý do takzvané třetí zóny (Tier 3), my jsme se rychle sbalili za jeden večer a utekli do Francie. V ní ten samý den skončil tamní lockdown, a tak jsme se mohli ubytovat v hotelu.

Náš přechodný domov na několik dní měl naštěstí dost silnou wi-fi, abychom z něho dokázali pracovat. Lilly si užívala procházek k moři a běhání v třpytivém písku. Výhoda kovidového světa – můžete pracovat kdekoli a se psem. Nikdo si ani nevšimnul, že jsem změnila působiště rychleji než pomocí letaxového prášku.

Jízda autem naštěstí Lilly nedělá žádný problém, cesty byly opuštěné, odrážející neveselou situace ve Francii, Belgii i Německu. V Čechách jsme se objednali na PCR test a negativní výsledek poslali e-mailem na krajskou hygienu. Alespoň že chlupáči nic takového nemusí.

Lilly na tom byla paradoxně nejlépe, bez roušky, testů a omezování návštěv s jinými hafany.

Celkově rok 2020 byl rozmazlovací rok pro nejen Lilly. Celý den s páníčky, kteří jsou neustále s ní. Jak se domácí mazlíčci dokážou vrátit do situace před koronavirem, ukáže až čas. Zatím lze jen trénovat nechávání psa doma, když se jde na nákup, anebo v našem případě jít prát do veřejné prádelny.

V Anglii přituhuje

Poznávací znamení 2020 - všichni pracujeme z domu!

Zatímco si šeltička užívala sněhu a dlouhých procházek, v Anglii se objevila nová mutace viru. Boris se narychlo rozhoduje si do země nepustit už žádnou další. Tedy žádné další lidi. A tak lockdown protahuje na neurčito a zavádí hotelovou karanténu pro přijíždějící z Jižní Afriky, Brazílie nebo třeba Portugalska.

Co když přidá na seznam i zbylé země Evropy? Se psem si nemůžeme dovolit hotelovou karanténu, jelikož by Lilly šouply úřady do klece. V uších mi rezonuje vězení bez možnosti návštěv.

Opakuju si slovo dobrodružství, když opět, za necelý rok už potřetí, rychle hážu oblečení a psí hračky do kufru a připravuju se k útěku a la Batman. Jen místo Batmobilu mám malé Polo s volantem na špatné straně a českým jídlem až po strop. Kdo ví, kdy se budeme moci opět vrátit.

Cestování nikdy nebude jako dřív. Je tu nový rok, rok Brexitu. Nejedeme zpátky do země EU, ale osamoceného království se zmutovaným virem a pravidly, že i Locika zavřená ve věži měla moře svobody.

Naštěstí cestování do Británie s hafany se nemění. Je potřeba platný očkovací průkaz, čip, očkování proti vzteklině a odčervení podané 24-120h před vstupem do UK.

To my lidé to máme komplikovanější. Pro každou zemi si zjistit online formulář, pro UK mít negativní test, online formulář či spíše výslechový materiál, a hodinové kontroly na hranicích.

Zpáteční cesta z UK do EU bude náročnější, jelikož odteď je Británie braná jako země 3. světa. Avšak vhledem k tomu, že jedeme do obytné pevnosti, která nechce, aby její občané vytáhli jen prstíček do zahraničí, nemusíme se nějaké zpáteční cesty obávat.

Koronavirové cestování je náročné, s pravidly měnícími se jako počasí. Jednu příležitost nám ale dal. Více času s našimi domácími mazlíčky. S nimi totiž i tam, kde je strach, nejistota a tma, pronikne světlo, smích a štěkot. A možná se vir nedá porazit dobrou náladou, ale rozhodně dělá dobu světové pandemie snesitelnější.

Vzpomínám na hodiny a hodiny učení psích triků přes Zoom, tunel z kartonu, čmuchání skořice v bytě, tancování s Lil na rockovém koncertě z obýváku, drbání psího bříška během telefonátů s klienty.

Doufám, že cestování po pandemii nebude útěk ze strachu, ale že se opět stane cestováním plánovaným, dobrovolným a veselým.

Zavírám dveře. Deseti denní karanténa po příjezdu je naše nové dobrodružství. Lilly se usmívá. Je doma a má paničku. Život je fajn.

Čtěte dál

Kontakty

verca.loudova@seznam.cz

facebook.com/CestujiciPes

instagram.com/lilly_thetravelingsheltie

Site © Veronika Loudová

Design © Juraj Simlovic

Made with this text editor.