Pes v reklamě aneb chodící špína pryč!
V našem dokonalém světě, kde vše má své místo a odchýlit se od normy je nejen nepřípustné, ale také auto-zavržené, jsou psy symbolem Špíny.
Zdroj: http://www.kleenex-cottonelle.com.au/advertising/
Prací prášky, čisticí prostředky, vůně a naleštěné byty s usmívajícími se mytickými ženami v kuchyni, to vše je symbol čistoty, lesku, dokonalosti bez poskvrnky. Pes, to je příroda, země (hlína), nepřirozenost (v diskursu reklamy). Nejen špína, ale také chlupy, naprosté tabu reklamy.
Pes, to je ničení mýtu čistoty a dokonalosti.
K žádnému zničení mýtu ale nedochází, neboť psi jsou v reklamách od-špinění, jsou asimilováni do obrazu čistoty, roztomilosti, foceni na bílém pozadí. Roztomilé štěňátko přinášející bílý toaletní papír, který voní (a štěňátka tedy také). Dítě šlo na záchod a štěňátko papír odnese, jako by psi ani na záchod nechodili. Psi nekadí, ale hrají si roztomile a nevinně.
Psi nechtějí z bytu či auta (proč se vozit v saních tažených psy, když máme auto?), přefintěný pudl sedící na bílém koberci jako symbol čistoty, vznešenosti, dalším kusem nábytku v bytě, pěkná položka ladící s kobercem. Pudl – princezna, který bude stále bílý stejně jako bílý koberec, na kterém sedí. Psi jsou ozdoba bytu (často barevně ladící či alespoň vypadající jako majitel), která nekadí, nehýbe se, nešpiní, neexistuje.
Líná kočka, zlobivý pes
V reklamě jsou psi také antropomorfizováni, abychom jim lépe porozuměli. Psi se proto bojí o materiální ztrátu kosti a raději si ji pojistí či čistokrevní psi s pýchou v očích jezdí v autě.
V reklamě na O2 se zase odlišuje pes od kočky, kdy kočka je symbol lenosti, má jakési existenční problémy, až se rozhodne být více jako pes. Zajímavé ale je, co nám je podsouváno jako hlavní atribut psa – to, že je aktivní, totiž není to hlavní, neboť zde je pes raubíř, co hrabe díry, honí si ocas, běhá za auty, plave, chytá talíř, kouše boty.
Pes je symbol neposlušnosti, ničící a nemyslící monstrum, které si umí jen hrát. Kočka je tu protiklad psa jako vznešenost a nuda.
O2 to samo říká, vše je tak úžasné, máme nejmodernější techniku, tak proč se nudíme? Jenže oni nedávají sociologické vysvětlení, ale svoje, kdy se prý stáváme víc kočkami. To znamená, že jsme líní, nic nás nepřekvapí, nedojme, a tak bychom měli být víc jak psi, kteří jsou nadšení ze všeho. Máme být jako psi, protože psi milují lidi (a lidé zase technologii), a tak necháme cynismus za dveřmi a skočíme do všeho pohlavě.
Pes a jídlo
Zdroj:http://www.jorymon.comadsbad-food-bad-dog
V reklamě se také vytváří spojení jídla a povahy psa, kdy špatné jídlo = špatný pes. Pes je prezentován jako člověk, jako by například nevěra člověka byla chybou psa (v reklamě odhrne záclonu, za níž se schovává milenec). Pes je tu opět jako bytost, která má úmysl škodit.