Křížem krážem nespoutanou přírodou Norska aneb trolí stezkou se psem

Ikonická Trolltunga, fjordy, vodopády, ledovec. To a mnohem více znamená perfektní severské dobrodružství jak pro lidi, tak pro hafany.

Výhled na fjord.

Pro cestování z Čech do Norska se psem je potřeba platný EU psí pas, očkování proti vzteklině a čip. Pro cestování ze zemí mimo EU (tedy pro mě z Británie) je potřeba odčervení, které je zapsané do pasu zvířete.

A pozor, do Norska nesmí zakázaná plemena jako je Pitbulteriér, Americký stafordšírský teriér, Fila Brasilerio, Tosa Inu, Argentinská doga nebo Československý vlčák.

Podobně jako ve Švédsku i v Norsku mají být chlupáči většinou na vodítku, pro túry na horách je to hlavně kvůli bezpečí. Jestli chodíte na hory ve střední Evropě, Norsko je úplně jiná liga. Horská turistika je tu totiž národní sport a malý norský výlet má převýšení několik set metrů a trvá něco mezi čtyřmi až deseti hodinami. A cesty jsou častokrát blízko skalních útesů, především pokud chcete obdivovat fjordy z výšky. Takže pes na vodítku jak ve městě, tak na horách.

Bydlení se psem lze snadno najít přes booking.com nebo stanovat v kempu. Ve městech jako je Oslo nebo Stavanger jsme ale byli nuceni se psem jít do čtyřhvězdičkového hotelu, nic jiného nebylo k dispozici. Ne že bychom si my nebo Lilly stěžovali, naopak, jídlo i ubytování bylo výtečné, jen naše peněženky trochu zaplakaly.

Od června do srpna je sezóna dovolených a rozhodně nejlepší čas vyrazit do Norska, především pokud chcete na hory nebo si zakajakovat na fjordu.

My objevovali krásy této nádherné země na přelomu července a srpna, a měli to štěstí, že pršelo jen pár dní z celé dovolené. To se tam moc často nestává. Takže pokud nejste vodník toužící po výletech jenom v dešti a špatném počasí, léto je nejlepší volba.

Dopravovali jsme se s Lilly všude autem. Je to nejjednodušší a nejrychlejší. Mapy někdy objíždí fjordy, což může trvat několik extra hodin, takže doporučuju raději povolit na navigaci přejezdy trajektem. Nestojí moc a ušetří spoustu času. Jeden den jsme se svezli také vlakem, s Lilly nebyl nejmenší problém. Nemusela mít žádný náhubek, jen jsme jí koupili jízdenku a seděli ve vagónu značeném, že je v něm mazlíček. Průvodčí nám dokonce pro ni přinesl i zdarma pití. Podobně na lanovkách jsou psi vítáni, a pokud si nejste jistí, každá gondola do hor má internetové stránky v angličtině se všemi detaily. Výhoda Norska totiž je, že každý Nor umí perfektně anglicky, takže se vždycky domluvíte.

Jak se dostat do Norska? Jelikož jsme jeli autem a chtěli si ušetřit trochu času a hodin strávených v autě, zaplatili jsme si trajekt z Dánska do norského hlavního města, Osla. Naštěstí trajekt DFDS povoluje hafany v kajutě, nesmí jen do jídelní zóny. Na vrchní palubě se dá najít umělý trávník na vyvenčení a pokud je dobré počasí, je tam krásný výhled na moře. Lilly byla na trajektu naprosto spokojená, v kajutě s námi spala, a protože bylo moře klidné a trajekt veliký, žádné houpání lodi nebylo cítit.

Oslo

Hlavní město Oslo je přístavní město s nádhernou architekturou. Přímo u hotelu máme fjord, takže vytahuju svůj kajak, šoupnu do něho Lilly a užíváme si výhled na kombinaci moderní architektury a zelených ostrůvků. Centrum města rozhodně stojí za prohlídku, od přístavu po Frognerský park, královský palác, Akershus opevnění, Operu nebo Nobelovo muzeum. Zpátky do hotelu cestujeme autobusem a vlakem, hafani žádný problém.

Stavanger a Pulpit Rock

Roadtrip začíná. Z Osla jedeme do Kristansandu, přímořského městečka s výborným rybím trhem. Večer se ubytujeme v hotelu ve Stavangeru a ráno pokračujeme dál, k Puplit Rock. Preikestolen je unikátní skála s dechberoucím výhledem na Lysefjord. Chlupáči musí být na vodítku a cesta tam a zpátky trvá 4 až 5 hodin. A rozhodně stojí za to! Výhled je dechberoucí, jen opatrně, nikdo tu nehlídá jestli nespadnete ze skály. A spousta turistů skálu někdy naprosto obsadí, především v letní sezóně.

Trolltunga

Z našeho apartmánu, který je spíše vhodný pro lyžařskou sezónu, vyrážíme už v sedm ráno. I tak je parkoviště na Trolltungu skoro plné, musíme zaparkovat na posledním možném místě na P3. Autobusem vyjedeme jak vysoko jen můžeme, a pak už nás čeká desetihodinový výšlap na pro mě nejkrásnější a nejpozoruhodnější skalní útvar Norska. 20km, pohorky a extra voda jsou nutností.

Psi musí být na vodítku, a i když se ťape okolo 9h, všichni hafani, které jsme potkali, to naprosto zvládali. A to jsme střetli huskyho, ale i jezevčíka nebo čivavu. Na ikonický výčnělek ve skále je fronta jak na nový iphone, a tak se fotíme spíše na skále nad ním. Trolltunga je jeden z nejhezčích výletů nejen v Norsku. Kamenná cestička s lišejníkem jako z Frozen, zasněžené vrcholky i v sprnu, průzračné tůňky, fjord a skála s vystrčeným jazykem trola.

Vodopády Voringfossen a Skjervsfossen

Nosko má tolik vodopádů, že si v autě vytáčíme hlavu každou chvilku, aby nám žádné neunikly. Ale u Voringfossen se rozhodně vyplatí zastavit. Mosty okolo vodopádu s výhledy trvají jen okolo hodiny a vše je dog friendly. Skjervsfossen je méně turistický a lidé se pod ním v 16 stupních i koupali.

Naerofjord kajakem

Nærøyfjord je nejužší a nejznámější z mnoha ramen Sognefjordu. Vyzkoušet si, jaké to je kajakovat uprostřed frojdu, je skvělý zážitek. Je tu možnost plavby velkou lodí, ale blíže přírodě je kajak, další národní sport v zemi. S Lilly strávíme několik hodin na vodě. Ne že by to vypadalo, že jsme někam dojeli, fjord je obrovský. Déšť mě s Lilly, ale ani děti na školím výletě, které potkáváme na paddlebordech, nezastaví.

Aurlandsdalen Valley

Údolí Aurlandsdalen je jednou z nejkrásnějších a nejoblíbenějších túr v oblasti kolem Flåmu. Historické údolí Aurlandsdalen bylo kdysi jednou z hlavních cest mezi východní a západní částí Norska. Dnes je jednou z nejpopulárnějších výletů i pro místní obyvatele.

Cesta je dog friendly a není tak strmá jako Trolltunga. Na 19km s sebou určitě vodu, oblečení na nenadálý déšť a hafani musí být na vodítku, jsou tu srázy a úzké cesty podél řeky. Osm hodin uteče rychle, obzvlášť pokud jako my necháte auto na parkovišti ve Vassbygdi a autobusem se svezete do Østerbø. Cesta se vine mezi skalisky, podél řeky, jezírek a vodopádů. Když prší, cesta je kluzká, především podél skal. Naštěstí mokro je jen chvíli. Tímto směrem je chůze víceméně z kopce, takže ještě před setměním dorážíme zpátky k autu.

Briksdalsbreen Glacier

Mohutný ledovec Briksdal je součástí národního parku Jostedal Glacier. Z výšky 1200 metrů divoký ledovec klesá přímo do úzkého, úrodného Briksdalen. Pohled, který každoročně přitahuje návštěvníky z celého světa.

Zaparkujeme 3km od ledovce a dojdeme až k němu za hodinu. Cestou zastavujeme na focení neskutečně průzračné řeky a z ní mohutného vodopádu Kleivafossen. Ledovec se scvrknul za posledních pár let opravdu o hodně a připomíná tak studenou realitu globálního oteplování.

Loen Skylift

Abychom mohli obdivovat fjrod pod námi, nechali jsme se vyvést lanovkou za 75NOK i se psem. 11km okruh po hřebeni nad Loen skýtá výhledy na okolní hory a malá jezírka. Poté co se Lilly otře o ovčí extrement a vypadá jak chlupatý smradlavý trol, raději ji v nich pořádně necháme vykoupat.

Trollstigen

Trollstigen, nebo také "Troll’s Road", jak je v angličtině obvykle známá, je jednou z nejnavštěvovanějších turistických cest v Norsku. Je to strmá, úzká silnice s 11 ostrými zatáčkami. Říká se, že horští trollové žijí v kamenitých strukturách silnice a jsou čas od času vidět.

Jízda vlakem na lince Rauma v Åndalsnes

Rauma je často označována jako jedna z nejkrásnějších norských vlakových tratí. Jízda vlakem nás zavede údolím Romsdalen a míjí známé atrakce, jako je most Kylling a zeď Trollveggen, a vede odlehlou divočinou národního parku Reinheimen.

Vlak je dog friendly, lístek pro lidi i psa je nejlepší koupit dopředu. Cesta z Åndalsnes do Dombås je 115km dlouhá a trvá hodinu dvacet. Výhled je naprosto jedinečný a vlak dokonce zastaví na slavném mostu Kylling Bridge. Tato trať se stala ještě více slavnou díky nejnovějšímu filmu Mission Impossible s Tomem Cruisem.

Zpátky v Åndalsnes využijeme lanovku Romsdalsgondolen na vyhlídku na fjord. Dojít se odsud dá na Rampestreken. Tato vyhlídka je ve výšce 537 metrů nad mořem a Åndalsnes máte pod nohama. Pohled je prostě úchvatný!

Atlantic Ocean Road (Atlanterhavsvegen)

Norsko je nádherná země a chlupáči jsou skvělý společníci na výlety, ať už na hory, fjordy nebo procházky po přístavu.

Z přístavu Eide cestujeme k mostům přes malé ostrůvky na slavné North Atlantic Way směrem na Kristiansund. Je opravdu zataženo, deštivo a zima, takže pak měníme směr zpět na Oslo. Cestou zastavujeme na vodopády a restauraci co je spíše skanzen. Jak my lidé, tak i Lilly si pochutnává na místně uloveném lososu. V Oslu opět nasedáme na trajekt směrem domů.

Čtěte dál

Kontakty

verca.loudova@seznam.cz

facebook.com/CestujiciPes

instagram.com/lilly_thetravelingsheltie

Site © Veronika Loudová

Design © Juraj Simlovic

Made with this text editor.