Psí reklamy aneb Češi fandí Fofole a falešným sobům

Většinou nezáleží na tom, co za produkt se nám reklamy snaží vecpat do hlavy, protože si je stejně nezapamatujeme. Důležité proto je, jak na sebe co nejvíc strhnout pozornost. Zdárným příkladem může být zubící se a šišlající pes Kofoly. Pardon, Fofoly.

V Čechách nejsou nejoblíbenější reklamy o autách, šampónech nebo pivu, ale se psy a o psech.

Za oceánem Američané vytahují kapesníky při emocionálnímu útlaku reklamy Budweiseru, která dojímá přátelstvím mezi štěnětem labradora a krásného hřebce. U nás největší odezvu mají spíše haškovské reklamy s ošklivými, šišlajícími vořechy.

Můj obchod se psy od tvůrce Švejka je vůbec skvělá četba, v níž se absurdita míchá s reálným životem. Podobná humoristická témata rozesmávají, a zároveň pobuřují v tolik oblíbených psích reklamách, ať už na „Bobika“ v čínské restauraci nebo na současnou hvězdu Kofoly, Ftefana.

Kříženec jezevčíka a čivavy s předkusem, Tuna, je v Americe známá tvář. Je tak ošklivý, až je krásný. A že má herecký talent, o tom není sporu. Kofola s ním natočila několik svérázných videí. Nebáli se nechat ho prdět do bazénu a změnit trapnost na vtípek o výřivce.

Neironizuje se totiž pouze šišlavost, ale také lidské výmluvy a lži. Ftefanova videa jsou velice oblíbená a víceméně kladně přijímaná. Je tak dobré vědět, že se stále umíme smát sami sobě a svým chybám.

Úspěch Ftefana/Tuny tkví v tom, že je to obyčejný vořech, kterému se nevyhnou drobná darebáctví. Psím chováním, jako vyžranou ledničkou a rozprášením peří z rozkousaných polštářů, ho chápeme a máme rádi, svojí šišlavou výmluvnustí ("fěděl sem to, ten tulipán je masošravý") a ošklivostí nás pobaví. Dokonalá kombinace psích klišé s parodií.

Moje nejoblíbenější scéna v Obchodu se psy se točí okolo sluhy, který se snaží splnit pánovo přání nazdobit štěňata okolo stromečku, aby se ti malí nakradnutí kříženci lépe prodávali. Sluha poslechne do písmene a štěňata rozvěsí na vánoční stromeček místo ozdob. Absurdní, zvrácené a, přiznejme si to, vtipné.

Zatímco štěňata z vánočního stromečku byla jednoduše svěšena, Bobík takové štěstí neměl. Zajímalo by mě, kolik lidí si pamatuje, kterou značku se snažila podpořit. Myslím, že Mopslík Bobík (doopravdy fenka Jitrnička) funguje více jako kulturní odkaz, podporující ideu hloupých blondýn, které svěří čínským spoluobčanům psa. Ti slouží jako stereotyp Číňan alias požírač psů, a zároveň úslužnost sama. Centrum.cz zariskoval, natočit provokativní reklamu v zemi, kde každý druhý vlastní domácího mazlíčka, ale vyplatilo se. Češi prostě milují pořádný černý humor.

Reklamním poselstvím, „když nevíte, co s reklamou, dejte do ní psa“ se řídí nejen Centrum, ale i Vodafone. Podobně slávou ověnčená je i reklama na čivavu s parohy.

Falešný sob nebyl jen krátkodobý vánoční hit, ale další reklama, která se nám zaryla pod kůži. Která česká dušička nezaplesá nad humornou verzí vánočních reklamních slaďáků? Ať se Coca-Cola se svým nabubřelým Santou a animovanými sobi jde vycpat. Mnohem vtipnější je malá čivava, z níž si lidé už i tak často utahují, jestli patří do čeledi psovitých.

Stejně jako v případě Kofoly se tak sází na vtipnost chlupatého antihrdiny. Ten má Vodafonu podpořit ideu, že oni mají dost peněz na opravdovou hollywoodskou reklamu, ale proč by to dělali, když mohou použít místo umělých sobů živé čivavy. Tedy pravý opak ikonického symbolu amerických Vánoc a další parodie na vánoční kýč.

Nejen psi jsou oblíbeným terčem satir. Kocour z GE Money Bank má zaujmout nejen spláclým nosem a výrazem nakrknutého lorda, ale i svými jízlivými komentáři na své okolí, pozadí svého páníčka a na jeho pošetilé nápady. Z jakéhosi podivného důvodu ho totiž vezme na seskok s padákem nebo na běžky. Pouze když kocour mluví o skvělých GE půjčkách, ironie jde stranou. Škoda.

Případ reklamy překračující sama sebe a stávající se vánoční tradicí, je opět reklama na Kofolu. Její úspěch stojí na vtipu, českých stereotypech a zakořeněných zvycích. Kdo alespoň jednou nešel tajně na nějaké vánoční větvičky nebo rovnou uříznout celý stromeček? A kdo nezkusil počkat na zlaté prasátko a s kručícím žaludkem poté neprohlásil, že je to prase líný a nepřišlo? Roztomilá malá holčička ale čekat nemusí, našlo si ji samo. A vyděšený tatínek je, v duchu pohádkových ponaučení, pěkně potrestán.

Všechny tyto a mnohé další reklamy se zvířaty sklízí úspěch u nás a obdiv ze zahraničí, a to i díky častému virálnímu sdílení. Stačí přitom jen mít dobrý nápad, ochotné zvíře a řídit se trochu stereotypy, trochu národními zvyky a trochu Haškovskou jízlivostí.

Kontakty

verca.loudova@seznam.cz

facebook.com/CestujiciPes

Site © Veronika Loudová

Design © Juraj Simlovic

Made with TED Notepad.